Blog

Terug van Castlefest

Afgelopen weekend was het weer Castlefest-weekend. Zoals ieder jaar was het een geweldig feest, waar ik nog lang van kan nagenieten. Dat wordt nog vergemakkelijkt doordat ik gisteren mijn mailbox opende en een een geweldige reactie zag op mijn blog-post ‘It’s all in a name’.

Helaas heersen er in de (mannen)-fantasy wereld ook wel wat vooroordelen over vrouwen. Maar ik heb het idee dat er wel wat aan het veranderen is. Jean Rowling heeft uiteindelijk de hele wereld laten zien dat vrouwen geweldige fantasy kunnen schrijven.
Bovendien zijn er ook steeds meer vrouwen die fantasy lezen. Mijn beide dochters lezen vrijwel enkel fantasy, en de jongste schrijft zelf veel fantasy via fora e.d. op internet.
Ik heb zaterdag op Castlefest de eerste 2 delen van je ‘Lilith-trilogie’ gekocht, en zal ze ook door mijn dochters laten lezen. het is natuurlijk ook maar wat je wilt. Ga je puur voor verkoopcijfers, of wil je vooral graag gelezen worden door mensen die echt geïnteresseerd zijn? Ik zou zeggen, goede keuze om onder je eigen naam te blijven publiceren! Blijf jezelf, en laat je niet leven door uitgeversbelangen en de waan van de dag.
Heel veel plezier met het schrijven van die prachtige boeken, en ik hoor het wel als deel 3 uitkomt.

Terugkijkend op Castlefest kan ik het alleen maar met Albert Gelderman eens zijn. Nog nooit kochten zoveel (edel)mannen, (jonk)vrouwen en andere wezens – jong en oud – mijn verhalen.
Maar wat nog belangrijker is: nog nooit heb ik zulke leuke reacties gehad. Slechts een klein aantal mensen vertelde dat ze altijd in het Engels lezen, maar zij leken wel genegen om het Nederlands weer eens een kans te geven. Het vooroordeel ‘vrouwenboek’ heb ik geen enkele keer gehoord. Wel vaak: ‘Ik wist niet dat er zoveel Nederlandse fantasy-schrijvers zijn. Wat leuk dat jullie hier allemaal staan.’

Er lijkt dus inderdaad een verandering gaande. Nou is er de laatste tijd veel gesproken en gepubliceerd over dit onderwerp. De lezing van Tisa, Mel, Thirza en mij op de Elf Fantasy Fair kreeg een vervolg (met een andere samenstelling) op Fantastyval. Adinda Volkers schreef enkele rake blogs op haar blog ‘Fantastiek’ en Martijn Lindeboom doet er met de ‘Paul Harland Prijs’ alles aan om ons genre op de kaart te zetten.
Als je het mij vraagt is de toon daarmee gezet. Op dit moment zie ik de toekomst van ons genre weer erg positief.

Dank jullie wel allemaal, dat jullie me dat met jullie warme reacties gaven op Castlefest.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Ik hoor graag van jou. Wil je reageren, laat een reactie achter. Dank je wel!